vrijdag 19 mei 2017

Nieuw leven en Bonte Vliegenvanger

Een koppel Koolmezen had dit jaar de nestkast in onze tuin uitgekozen voor het bouwen van een nest. Ik had vorig jaar de nestkast opgehangen, toen werd deze al snel bezet door een koppel Pimpelmezen, maar die hebben het nest toen niet voltooid. Dit voorjaar met de Koolmezen was het dus wel raak.

Koolmees - Parus major - Vlaardingen

Nadat de eitjes zijn uitgekomen gaat het echt beginnen, dagen en dagen van vroeg in de ochtend tot in de avond vliegen de Koolmezen af en aan met wurmpjes en insecten, wat een opgave!

Koolmees - Parus major - Vlaardingen

Koolmees - Parus major - Vlaardingen

Het gepiep uit de nestkast wordt met de dag luider als één van de ouders Koolmees met een hapje zich meld bij de ingang van de nestkast.

Koolmees - Parus major - Vlaardingen
In het avond zonnetje

Koolmees - Parus major - Vlaardingen
Hier met een spin voor de kleintjes

Na een kleine twee weken vliegen de nieuwe Koolmeesjes uit, drie in totaal. Een vierde heeft het waarschijnlijk door het koude voorjaar niet overleefd.

Er was in de maand mei nog een verassing in onze tuin.
Mijn oog valt op een vogeltje in de dennenboom. Een mannetje Bonte Vliegenvanger!!
Als een speer haal ik de camera die boven ligt, alleen is de vogel al gevlogen als ik een foto wil maken. Gelukkig ziet mijn vrouw hem even later een paar tuinen verderop in een berkenboom zitten.

Bonte Vliegenvanger ♂ - Ficedula hypoleuca - Vlaardingen

De Bonte Vliegenvanger gaat vanaf deze berk actief jagen op insecten.

Bonte Vliegenvanger ♂ - Ficedula hypoleuca - Vlaardingen

Ik kon ook nog een klein filmpje maken, niet geheel stabiel, zonder statief en iets teveel Heineken (oei!) en op de achtergrond het geluid van een overvliegend vliegtuig.


Er was bij mij ons in de buurt nog meer nieuw leven te zien. zo vind ik een Ransuilennest wel heel bijzonder. Vorig jaar mislukte door noodweer het broedsel, dit jaar was er succes en zijn er twee
jonge Ransuilen uitgevlogen.

Ransuil - Asio otus - Vlaardingen
Moeder Ransuil in ruste broedend op het nest.
Ransuil - Asio otus - Vlaardingen
De twee jonge Ransuilen

In de Broekpolder vond ik een Grote Bonte Spechten nest met een al bijna uitvliegend jong.

Grote Bonte Specht - Dendrocopos major - Broekpolder
Een jonge Grote Bonte Specht kijkt de nieuwe wereld in.

En weer bedankt voor het lezen van dit blog.

3 opmerkingen:

  1. Hallo Bert, mooie serie en mooie scherpte. Je bent zo langzamerhand een grootmeester met de P900. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Bert,
    werkelijk een heel leuk blog met deze koolmees. Je hebt dezelfde nestkast als ik en ook daar zijn al verschillende jongen in geboren. De foto's van de koolmees met lekker hapjes zijn echt heel erg mooi.
    Het filmje van de bonte vliegenvanger had ik erger veracht na je beschrijving van de Heineken maar het ziel echt heel erg mee hahaha... Erg leuk dat je deze kon filmen. Jonge ransuilen zijn ook super en de kleine bonte specht echt een juweeltje. Ik heb ervan genoten.

    Groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Bert,
    Prachtig om te zien in je eigen tuin die koolmezen,ook leuk dat je de bonte vliegenvanger heb gespot en natuurlijk de ransuil een superrr mooie uil om te fotograferen die je toch niet dagelijks ziet !!!! Altijd leuk !
    Prachtig blog Bert ik heb niks gezien van de Heineken.
    Gr Rob

    BeantwoordenVerwijderen