zaterdag 8 april 2017

Lente

Nu de Lente is begonnen merk je dat aan alles buiten. Alles kleurt weer groen en overal hoor je de vogels weer. Zo stroomt het land al weer vol met de vogels die hebben overwinterd in Afrika. Ik was laatst op een ochtend in de Rietputten en daar hoor je dan een enorm concert van allerlei vogelgeluiden door elkaar. Een prachtig gehoor. De vogels Baltsen en roepen er op los en claimen territoriums en verleiden vrouwtjes. De onderstaande foto is gemaakt in de Broekpolder van een paartje Geoorde Futen die elkaar hebben gevonden. Ze zullen spoedig een nest bouwen op het water van de Broekpolder.

Geoorde Fuut - Podiceps nigricollis
Een prachtige Futen soort, Let eens op de fel rode ogen! 

De Blauwborsten zie je nu op heel veel plaatsen waar er riet staat. Ik zag ze in de Rietputten, de Broekpolder, de Holierhoeksepolder en de Vockestaert.

Blauwborst ♂ - Luscinia svecica - Vockestaert

Blauwborst ♂ - Luscinia svecica - Vockestaert

Blauwborst ♂ - Luscinia svecica - Vockestaert

En omdat ik geen genoeg kan krijgen van dit prachtige vogeltje plaats ik nog een een foto van de Blauwborst.

Blauwborst ♂ - Luscinia svecica - Vockestaert

In de Rietputten zitten een aantal Cetti's zangers. Deze extreem schuwe vogels houden er een flink verborgen levenstijl op na, Je kunt de vogel eigenlijk alleen horen, zien is haast onmogelijk. Maar nu in de lente komt de Cetti's zanger zo af en toe uit zijn schuilplaats om zijn roep te laten horen.
Ik kon snel deze foto maken voordat hij zich weer ging verstoppen.

Cetti's zanger - Cettia cetti - Rietputten

Door de vele takjes in het Wilgenboompje krijg ik de Cetti's zanger niet vrij op de foto, maar ik vond dit al heel wat. Even later zie ik dezelfde vogel opnieuw verscholen in een boompje en hij merkt mijn aanwezigheid niet op. Maar weer zitten er takjes in de weg, ik durf niet te bewegen, bij de geringste beweging zal hij weer in de vegetatie wegduiken.

Cetti's zanger - Cettia cetti - Rietputten

Cetti's zanger - Cettia cetti - Rietputten

De Rietgors zie je wel altijd in de Rietputten

Rietgors ♂ - Emberiza schoeniclus - Rietputten




Winterkoning - Troglodytus troglodytus - Rietputten
Het voorjaar in zijn kop


Roodborst - Erithacus rubecula - Broekpolder


In de Vockestaert trof ik samen met Loes en Rob dit Baardmannetje aan, mijn eerste buiten de Rietputten.

Baardman ♂ Panurus biarmicus - Vockestaert

In onze tuin hoor je nu ook steeds de Heggenmus zingen.

Heggenmus - Prunella modularis - Vlaardingen - in de tuin

De groep Huismussen die al jaren bij ons in de tuin komen wordt ieder jaar kleiner, nu nog maar zo'n vijf exemplaren. Dit mannetje ging er even mooi voor zitten.

Huismus ♂ - Passer domesticus - Vlaardingen - in de tuin

Bedankt voor het bekijken van dit blogbericht.

4 opmerkingen:

  1. Hallo Bert, Mooie serie. Je bent al aardig op weg met de cetti's zanger...Op naar de perfecte foto van deze soort. Het zit er bij jouw volgens mij wel een keertje in. Ja en de Blauwborstjes laten zich ook van hun beste kant (mooie staart) zien. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Bert,
    Weer 'n Leuke serie, waar je de Cetti's er vrij goed op heb staan, Blauwborst is mooi met zijn waaierstaart mijn favoriete vogel omdat hij mooi van kleur is,
    de Geoordefuut zijn straks mooi op kleur en alles staat er mooi op.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Bert,
    werkelijk weer een prachtig blog met heerlijk foto's van de diverse vogels. Alles kleurt inderdaad weer buiten en daar moet je van genieten. De blauwborst en de baardmannetjes zijn echt heel mooi vereeuwigd bij je. De geoorde futen zijn super. Wat zijn die toch ook mooi hé.
    Zelfs de musjes zijn heel mooi gefotografeerd.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Bert,
    Prachtig dat je Cetti's zanger te pakken heb geen gemakkelijke vogel om te fotograferen en de blauwborsten staan er ook super op prachtig zo met staart al met al weer een mooi blog!
    Gr Rob

    BeantwoordenVerwijderen