dinsdag 1 februari 2022

IJs, Witoog en Amerikaanse - Drie Zeldzame Eendjes


In een week tijd komen er voor mij drie zeldzame Eendensoorten voorbij, twee in Vlaardingen en één, (eigenlijk de zeldzaamste), bij de Lier. Het betreft in Vlaardingen een IJseend en een Witoogeend, en bij de Lier gaat het om een Amerikaanse Smient. Soorten eenden dus die je graag op de foto wilt vastleggen. De IJseend die hierboven op de foto staat liet zich mooi bekijken, maar ik begin met de Witoogeend die op een plas in de Vlaardingse Holierhoekse polder te bewonderen was.

Witoogeend - Aythya nyroca - Vlaardingen

Het is alweer jaren geleden dat ik een Witoog kon vastleggen en als er dan eentje te zien is in je woonplaats is dat helemaal top natuurlijk. Het betreft hier een mannetje Witoogeend. Een prachtig Eendje met een kastanje bruine kop met daarin het kenmerkende witte oog. Deze soort is in Nederland een schaarse wintergast, dus super om te kunnen bekijken.

Witoogeend - Aythya nyroca - Vlaardingen


Witoogeend - Aythya nyroca - Vlaardingen

Witoogeend - Aythya nyroca - Vlaardingen

Het meest zeldzame Eendje zat in het gebied Kraaienest bij de Lier. Een mannetje Amerikaanse Smient. Slechts één dag is deze hier te zien geweest, dus een geluk dat ik die middag daar tijd voor had. De Amerikaanse Smient is een zeer zeldzame wintergast die zijn broedgebied heeft in Noord Amerika. Het zou hier eventueel om een Hybride kunnen gaan oftewel een kruising tussen een Amerikaanse en een Europese Smient, maar deze Smient hier ziet er op en top als een Amerikaans mannetje uit. Ondanks de flinke afstand op de plas en het vreselijke grijze weer toch geweldig om te zien.

Amerikaanse Smient - Mareca americana - de Lier


Op de volgende foto is het verschil tussen het Amerikaanse en Europese mannetje goed te zien. De Amerikaanse Smient links heeft een grijze kop met groene oogstreek, een wit voorhoofd, en roze gekleurde flanken. De Europese smient heeft een bruinige kop met licht oranje voorhoofd en grijze flanken. 

Amerikaanse Smient - Mareca americana - de Lier


Amerikaanse Smient - Mareca americana - de Lier

Amerikaanse Smient - Mareca americana - de Lier

En nummer drie is de IJseend, een soort uit het hoge noorden die ik normaal alleen in de wintermaanden wel eens zie bij de Brouwersdam, maar hier in een druk bezochte Vlaardingse plas, (de Krabbeplas) maakt het wel heel bijzonder.
Het betreft een mannetje IJseend, zonder zijn imposante lange staartveer, maar daarom niet minder leuk om te zien.

IJseend - Clangula hyemalis - Vlaardingen

Tussen een flinke groep Kuifeenden is het IJseendje actief aan het duiken. Lekker hoor, zo'n soort in Vlaardingen. 

IJseend - Clangula hyemalis - Vlaardingen

IJseend - Clangula hyemalis - Vlaardingen


IJseend - Clangula hyemalis - Vlaardingen


IJseend - Clangula hyemalis - Vlaardingen


IJseend - Clangula hyemalis - Vlaardingen


De Krabbenplas met op de achtergrond de bouwkranen van de Blankenburgverbinding.


Bedankt voor het bekijken van dit blog en het plaatsen van een eventuele reactie.

8 opmerkingen:

  1. Hoi Bert.
    Mooi dat je ze alle 3 heb kunnen fotograferen, bij de Amerikaanse Smient ben ik niet geweest wegens het grijze weer eens kom ik hem 'n keer tegen. De Witoogeend staat er mooi op met 'n zonnetje erbij, de IJseend ben ik ook niet geweest maar ik heb hem wel (Spitsbergen) Je hebt weer mooie soorten gezien en gelukkig werkte bij de Witoogeend het weer mee. Zie je wel weer in het veld.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Bert,
    Dat zijn mooie beelden van deze bijzondere eenden.
    Zelfs een ijseend, dat zijn toch namen die ik niet vaak hoor en zie.
    Je foto's met die goud-bruine kleuren vind ik erg mooi.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Bert, wonderful series of birds here !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Bert, mooie serie van wel heel bijzondere eendensoorten. We wonen toch best wel in een vogelrijke omgeving. Bijna elke week duikt er toch wel weer iets bijzonders op!! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Bert,

    Zo jij bent daar wel verwend in Vlaardingen, maar liefst drie zeldzame soorten dicht bij huis bij elkaar. Witoogeend en Amerikaanse smient moet ik missen in mijn portfolio en het ziet er niet naar uit dat daar snel verandering in komt. Vorig jaar zat in een haven in de Zuid-Willemsvaart bij Veghel een witoogeend, maar toen ik er naar toe ging was hij alweer weg. Jij hebt hem prachtig gefotografeerd. Ijseenden kon ik vorig jaar inderdaad bij de Brouwersdam fotograferen, gisteren weer daar naartoe geweest (ruim 400 km. heen en terug) maar geen ijseend gezien. Mooi dat je hem ook met uitgestrekte vleugels kon fotograferen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Bert,
    dit zijn tovch wel de krenten in de pap als je drie van deze zeldzame eendjes voor je lans krijgt!! De Amerikaanse Smient vind ik recht héél bijzonder om te zien. Een IJseend zie ik ook niet alle dagen hoor maar die Smient is echt een pareltje.
    Je serie van de IJseend is prachtig gelukt. De witoogeend is ook best een bijzonder eendje om te zien. Ik moet toch eens wat beter kijken als ik eenden zie ;-)

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie serie van deze bijzondere eenden.

    BeantwoordenVerwijderen