zaterdag 12 augustus 2017

Waterrietzanger en IJsvogel

De afgelopen dagen werd er in de Vockestaert een Waterrietzanger gezien. Deze vogel is in Nederland een zeldzame najaarsgast die vanuit de broedgebieden in Noordoost Europa naar het zuiden trekt. Een buitenkans dus om deze soort die ik nooit eerder zag zo dicht bij huis te kunnen waarnemen. De eerste poging liep op niets uit, maar de volgende dag werd de vogel door Just en Loes weer waargenomen en even later was ook ik getuige van deze zeldzame soort.

Waterrietzanger - Acrocephalus paludicola - Vockestaert
De Waterrietzanger laat zich niet al te vaak zien maar ik kon hem gelukkig toch waarnemen en er een aantal foto's van maken.

Waterrietzanger - Acrocephalus paludicola - Vockestaert



Waterrietzanger - Acrocephalus paludicola - Vockestaert

Dat was een mooie waarneming van deze zeldzame soort.
Loes wist een plek waar de Grauwe Vliegenvanger zich goed liet bekijken, maar deze was helaas niet meer thuis. Maar we vonden wel dit Futen paartje met twee kuikens van een laat broedsel. ook mooi om te zien!


Fuut - Podiceps cristatus - Berkel en Rodenrijs
Een groter kuiken zit nog op moeders rug en Pa komt een visje brengen.

Eind Juli zag ik in de Broekpolder eindelijk weer een IJsvogel, dat was wel weer even geleden voor mij in dit gebied. Je hoort de roep van de IJsvogel en als je hem dan zo op een tak boven het water ziet zitten geeft dat echt een kick!

IJsvogel ♂ - Alcedo atthis - Broekpolder


Het maffe is dat de mensen gewoon voorbij lopen aan deze schoonheid en het totaal niet doorhebben wat voor bijzonders daar zit, terwijl ik deze prachtige vogel bewonder en fotografeer krijg ik de opmerking dat de Schotse Hooglanders ergens verderop staan!

IJsvogel ♂ - Alcedo atthis - Broekpolder


IJsvogel ♂ - Alcedo atthis - Broekpolder



Hier een filmpje van deze beauty!




Ook deze Sprinkhaanzanger liet zich verassen door mijn camera.

Sprinkhaanzanger - Locustella naevia - Broekpolder

Net zoals deze Putter.

Putter - Carduelis carduelis - Broekpolder
Ver weg in een boomtop zie ik nog een Wielewaal, ook deze gaan binnenkort weer richting Afrika.

Wielewaal - Oriolus oriolus - Broekpolder

En bedankt weer voor het lezen van dit blog!




4 opmerkingen:

  1. Hoi Bert
    We hebben die ochtend toch geluk gehad met de Waterrietzanger, jammer dat de Grauwe Vliegenvanger vertrokken is.
    De ijsvogel staat er ook mooi op en leuk dat filmpje, ook nog de Sprinkhaanzander, Putter en Wielewaal mooi kunnen platen.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Bert,
    Prachtig dat het gelukt is met de Waterrietzanger hij staat er mooi op prachtige foto's.
    Ook het mannetje ijsvogel heb je er prachtig opstaan ( die heb ik al de hele zomer niet waargenomen) en ook nog de wielewaal te pakken ,super gedaan
    Gr Rob

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Bert,
    kijk.... dat is nog eens een prachtige waarneming zo'n Waterrietzanger . En wat kon je deze mooi fotograferen. Echt mooi scherp en ook nog eens mooi vrij op de tak. Dit zijn dan ook werkelijk de krenten in de pap. Prachtig gewoon. Ook de andere vogels zijn geweldig. Een sprinkhaanzanger heb ik ook jog nimmer voor de lens gehad en een Wielewaal ken ik ook alleen van foto's van andere. Echt geweldig mooi dit. IJsvogel en putter en ook de Fuut met jongen zijn heel mooi vereeuwigd.
    Groet,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Bert, prachtig resultaat weer dit Blog met een aantal spectaculaire en moeilijke soorten. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen