vrijdag 24 augustus 2018

Broekpolder Lepelaars

De laatste twee zomermaanden zijn er flinke aantallen Lepelaars te zien in de Broekpolder. Volwassen exemplaren en juveniel. Er zitten ieder jaar wel wat Lepelaars hier maar dit jaar is het echt top! Niet eerder zag ik zulke aantallen van deze soort hier rusten en foerageren. Toch wel een bewijs dat het in Nederland goed gaat met deze soort en dat de Broekpolder een belangrijk gebied voor ze aan het worden is om na de broed periode hier te rusten en aan te vetten voor de lange reis naar het zuiden.

Lepelaar - Platalea leucorodia - Broekpolder
Het is een prachtige soort en het doet me denken aan een tropische vogel als je ze ziet met met hun lepelsnavel. De volwassen exemplaren hebben een gele vlek op de lepel.

Volwassen Lepelaars

De jonge lepelaars hebben een lichte snavel en geen borstvlek.

Links volwassen en Rechts een jonkie

 
Lepelaar - Platalea leucorodia - Broekpolder
het is een geweldig gezicht als de lepelaars in het water naar voedsel zoeken, de kop van links naar rechts zwaaiend en lepelen door de zachte bodem.



En terwijl ik op een hete zomerdag daar langs de waterkant zit, staat achter mij op het pad een groot deel van de kudde Schotse Hooglanders om in de schaduw verkoeling te zoeken. En heel veel mensen vinden de Hooglanders eng! Dus zie je deze mensen omkeren omdat ze er niet langs durven, en dat geeft mij de gelegenheid om helemaal alleen en rustig te genieten van deze top soort hier in de broekpolder!

De Schotse Hooglanders houden de wacht 
Ook een mooi moment, een Ooievaar, twee Blauwe Reigers, en een jonge Lepelaar op een vierkante meter bij elkaar.

Drie soorten op een vierkante meter van de broekpolder.

Lepelaar - Platalea leucorodia - Broekpolder

Een herkenning in de lucht, de jonge Lepelaars hebben zwarte vleugeltoppen.

Rechts de jonge Lepelaar herkenbaar aan de zwarte vleugelpunten.

Rustende lepelaars in de Vlaardingse Broekpolder.

Lepelaar - Platalea leucorodia - Broekpolder


Lepelaar - Platalea leucorodia - Broekpolder

Even uitschudden
Lepelaar - Platalea leucorodia - Broekpolder
Een schitterende soort, de lepelaar. Zoveel exemplaren zo dicht bij huis was nog niet eens zo lang geleden toch ondenkbaar!

Nu het water laag staat zie je ook wat steltloper soorten naar voedsel zoeken, zo waren er twee Bosruiters ter plaatse.

Bosruiter - Tringa glareola - Broekpolder

Bosruiter - Tringa glareola - Broekpolder

Ook zie je nu altijd wel de Witgat rondlopen.

Witgat - Tringa ochropus - Broekpolder

Witgat - Daarom dus!
Ook heel veel Watersnippen en een aantal Kemphanen aan het foerageren.

Watersnip - Gallinago gallinago - Broekpolder

Kemphaan - Calidris pugnax - Broekpolder
En de Oeverloper zie je nu ook voorbij komen.

Oeverloper - Actitis hypoleucos - Broekpolder
De wakende Hooglanders

bedankt voor het bekijken van dit blog,

Het volgende blog zal gaan over een mooie ontmoeting die ik in de Broekpolder had met ook een hele mooie soort, de Koekoek!



5 opmerkingen:

  1. Hallo Bert,
    Mooie serie van de Lepelaars, ze hebben hun plekje in de Broekpolder gevonden en wie weet zijn het er volgend jaar nog meer.
    Wel geinig dat die Schotse Hooglanders je fiets bewaken.
    Ook de Steltlopers komen hier foerageren, je hoef er niet ver voor te fietsen.
    Groetjes Loes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Bert,

    echt een heel mooi blog van deze leuke lepelaar. Geweldig als je er zovele bij elkaar ziet. Foto 13 vind ik zelfs prachtig om te zien. Op foto 7 is het ook echt leuk om én een ooievaar, én blauwe reigers en ook nog een lepelaar bij elkaar te zien :-)
    Ik schoot in de lach van foto 18 van dat witgatje whaaaa..... geweldig leuk gedaan! Dan ook nog een bosruiter (zie ik dus nooit) en ook nog een kemphaan. Die Schotse Hooglanders weten inderdaad heel wat mensen bang te krijgen hahahaah.....
    Ik heb genoten van je foto's.

    Groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Bert,

    Nog bedankt voor je positieve reactie op mijn blog. Ikzelf kom ook regelmatig in de Broekpolder en heb de lepelaars ook gezien. De kemphaan die je gefotografeerd hebt, heeft nog gedeeltelijk zijn baltskleed, geweldig!
    Ik kijk uit naar je serie over de jonge koekoeken?

    Grt,
    Marco

    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Bert, het is weer een rijtje opnamen om van te smullen. Vooral drie soorten op de m2 vind ik heel mooi en apart. Was dat jouw fiets bij de runderen? Ik heb er diep ontzag voor en zou als het mijn fiets was voorlopig even wegblijven.
    Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen