donderdag 13 september 2018

Koekoek!

Halverwege Augustus had ik het geluk om twee jonge  Koekoeken te zien en te fotograferen  in de Vlaardingse Broekpolder. Terwijl ik wacht tot de Steltlopers dichterbij komen zie ik een vogelsoort verderop in een veldje op een kale boomstronk landen. Een blik door de verrekijker bevestigd dat het om een Koekoek gaat en deze bleef ook geruime tijd daar zitten. Als er dan ook nog eens een tweede exemplaar bijkomt is dat natuurlijk helemaal top! Ze zitten wel op een behoorlijke afstand maar het is prachtig om te zien.

Koekoek - Cuculus canoris - Broekpolder


De eerste Koekoek zoals ik hem zag op flinke afstand.
Ik probeer wat dichterbij te komen en dat gaat best goed, de Koekoeken blijven op het veldje.

De tweede Koekoek die even later ook op de uitkijk ging zitten.
Maar het is me nog allemaal te ver weg. het veld waar ze zitten grenst aan een dichtbegroeid populierenbos en als ik daar kan komen dan sta ik een flink stuk dichter bij deze mooie soort. Ik moet er alleen een behoorlijk stuk voor omlopen dus hopen dat ze nog even blijven. 
Als ik dan stiekem tussen de bomen ben geslopen is het even afwachten of ze er intussen niet vandoor zijn gegaan, maar ik zie ze al snel naar voedsel zoeken tussen de plantjes op het veld, Mooi!






De koekoeken zoeken op hun gemak naar voedsel en hoewel ze me soms in de smiezen hebben blijven ze gewoon op het veld zitten.
We weten allemaal dat de Koekoek een broedparasiet is en zijn ei legt in het nest van niets vermoedende rietvogels. Ik vraag mij dus meteen af welke kleine vogeltjes in de maling zijn genomen en deze twee jonge Koekoeks hebben groot gebracht.

Beide exemplaren gaan soms om de beurten op de kale tak zitten om de omgeving te bekijken op gevaar, en dan is het voor mij tussen de bomen door prijs schieten!!

Koekoek - Cuculus canoris - Broekpolder



Koekoek nummer twee die ook op de tak ging zitten







het is een schitterend gezicht om deze twee koekoeken op een mooie afstand zo samen te zien foerageren. En ik zit eigenlijk te wachten tot ze een keer samen op de kale tak gaan zitten.
Maar dan gaan ze er ineens als een speer vandoor, en waarom wordt al heel snel duidelijk, in een flits scheert er een roofvogel over het veld achter de Koekoeken aan. Bizar om te zien!
De roofvogel blijkt een jonge Havik en deze heeft geen succes gehad met zijn jacht.
De Havik gaat in een boom zitten en dat geeft mij ook weer de kans om ook deze vast te leggen .

Havik - Accipiter gentilis - Broekpolder


Ja dit waren weer unieke momenten in de Vlaardingse Broekpolder en dat is ook wat het vogelen zo mooi maakt.
bedankt voor het bekijken van deze blog.

5 opmerkingen:

  1. Hallo Bert,
    Wat heb jij geluk gehad met de Koekoek en nog 2 stuks, ondanks de afstand staan ze er mooi op genieten. vooral op de tak die schiet er helemaal uit, TOP.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Bert,

    Wow 2 jonge koekoeken, deze zijn vaak zo verborgen, dat je ze daarom bijna nooit ziet! En de havik is echt een cadeautje.

    Grt,

    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Bert, wat een waarneming, zeg twee koekoeken zo mooi te benaderen en fotograferen. Echt een buitenkans die je mooi hebt benut. Dat de havik het feestje heeft verstoort is niet zo erg. Het gaf jouw een inkijkje in het gedrag van de havik versus koekoek. Altijd interessant. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Bert,
    wat een mazzel had jij met die koekoek!!! Super om die al te zien maar helemaal fantastisch om deze op de foto te krijgen en hoe! Je laat echt een hele mooie reeks van deze "felbegeerde vogel onder de fotograferen" op deze manier te kunnen vastleggen. Je jonge Havik is ook al een prachtige vangst zeg. Jou dag kon natuurlijk niet mer stuk :-)

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. This hawk is absolutely striking looking. I love the photos that you took of these birds, great quality pictures. Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Keep up the posts.

    World of Animals

    BeantwoordenVerwijderen