donderdag 30 december 2021

Broekpolder


Nu het jaar er bijna opzit en het nogal somber allemaal is, laat ik hier foto's zien van het afgelopen voorjaar. Het is dan in de vroege uren lekker fotograferen in de Broekpolder, er zijn veel vogels actief en het is er nog heerlijk rustig. Nog geen drukte van hardlopers, mountainbikers, nordic walking malloten en survival figuren maar alleen vogelgeluiden om je heen. Ik moest het in die periode wel hebben van de spaarzame vrije tijd en natuurlijk zonnig weer, en dat was wel een ding, toen ik de eerste Wielewaal zag viel de hagel met bakken uit de lucht en was het maar een graad of zes. Toch leuke soorten gezien en hierbij een kleine selectie van het moois wat ik in de Broekpolder toen kon vastleggen.

Kneu - Linaria cannabina

De Afrikaanse overwinteraars zoals Grasmus en Braamsluiper zijn dan weer terug en laten hun zang horen in hun territoria. 

Grasmus - Curruca communis


Braamsluiper - Curruca curruca


Grasmus - Curruca communis


Braamsluiper - Curruca curruca

Maar het leukste is het weer horen en zien van de Spotvogel. Ieder jaar komt er een exemplaar in dit gedeelte van de Broekpolder, vraag me af of dit telkens dezelfde vogel is die terugkeert .

Spotvogel - Hippolais icterina

Het is iedere keer weer een uitdaging om de Spotvogel in beeld te vangen, vrij schuw en zich vaak verstoppend in een struik lukt het zo af en toe om deze vast te leggen. De volgende foto is totaal mislukt maar ik vind het vliegbeeld van de Spotvogel wel aardig.


De Spotvogel was weer flink bezig met al zijn vogelimitatie geluiden , werkelijk super om te horen.



Spotvogel - Hippolais icterina


En de mooiste bewoner die je vanaf Mei in de Broekpolder vooral hoort, is natuurlijk de Wielewaal. het enigste voordeel van het koude en weinig zonnige vroege voorjaar was dat de bladeren van de Populieren nog maar net waren uitgelopen. Dus was de kans op een tref met de prachtige Wielewaal ook meteen een stuk groter. 

Een geel vlekje tussen de Populieren takken, zo zag ik begin Mei deze topsoort.

Wielewaal - Oriolus oriolus

 Het is een hele schuwe soort, als ze je in de smiezen hebben zijn ze verdwenen. Vaak zag je ze tussen de Populieren rond vliegen en plots zaten er twee bij elkaar, wel op flinke afstand maar gelukkig had ik de P1000 bij me.





Ja dat zijn prachtige momenten.

Waar ik totaal niet blij van werd was de enorme kaalslag die in die periode weer door de bomenkap maffia in gang was gezet. Vanaf maart  werden er hele gebieden onder het mom van onderhoud met de grond gelijk gemaakt, en zelfs in het broedseizoen ( bravo gemeente Vlaardingen ) sneuvelden er flink wat bomen.


Hier wordt je toch triest van, bij het bruggetje fotografeerde ik ooit mijn allereerste Appelvink, dat gaat voorlopig hier niet meer gebeuren.


Kerngezonde bomen gaan tegen de vlakte, in dit gedeelte gaat geen Wielewaal meer een nest maken.
Het zal wel weer om geld gaan en er zal wel iemand zijn zakken vullen, onderhoud kan ik dit niet noemen, het gaat jaren duren voordat er hier weer volwassen bomen staan.




Maar gelukkig is de Wielewaal er nog en kan je nog steeds van het geroep genieten. De mooiste zomervogel hoort gewoon bij de Broekpolder en daar mag de gemeente Vlaardingen best trots op zijn, vernietig dan niet zijn broedgebied.

Ondanks het niet zo vrolijke einde van dit blog, toch bedankt voor het bekijken en het plaatsen van een eventuele reactie.

Fijne jaarwisseling.


7 opmerkingen:

  1. Hallo Bert, zo krijg je weer heimwee naar het voorjaar en de zomer... Mooi dat het je lukte om de wielewaal vast te leggen. Uit ervaring weet ik hoe moeilijk dat is. Ja en dan de bomen die het loodje moeten leggen. Geen idee waarom. Dit kan je met goed fatsoen toch geen onderhoud noemen...Maar om toch positief te eindigen, weer een prachtig bLog. Fijne jaarwisseling en veel vogelfotografie in het nieuwe jaar. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Bert.
    'N mooie blog met mooie vogels, helaas is het mij dit jaar niet gelukt om de Wielewaal te fotograferen. Bekende plek waar de bomen gekapt zijn en waar je van rot schrikt, ze waren met zware machines bezig en Staatsbosbeheer werkt daar ook aan mee die op kantoor zitten. Dan heb je nog de grote vogelgriep waar duizenden vogels het loodje hebben gelegd, dus ben benieuwd wat we volgend jaar terug zien. Zie je wel weer in het veld als het weer meewerkt.
    Wens jou en familie 'n mooie jaarwisseling.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Bert,
    Wat een prachtige foto's heb je daar gemaakt. Geweldig al deze mooie vogels.
    Moest ook lachen om je verhaal dat je zo in de vroegte nog geen last had van drukte en dergelijke...haha..!!
    Je hebt in ieder geval een mooie reeks. Die grasmus op foto 3 vind ik ook erg mooi. Inderdaad ook een triest gezicht al die omgezaagde bomen, je ziet dat steeds meer.

    Een hele fijne jaarwisseling en alle geluk en gezondheid voor 2022!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Bert,
    dit is weer een blog waar ik behoorlijk groen van uitsla 🤢. Wat geweldig om een Wielewaal te zien maar ook de braamsluiper en de spotvogel zijn voor mij soorten waar ik alleen maar van kan dromen!!! ik had die bakken hagel uit de lucht er ook wel voor over gehad hahahahahaha....
    Prachtige serie en ik heb genoten.

    Ook wens ik je hierbij een heel mooi en gelukkig maar vooral gezond 2022 met heel veel fotoplezier.
    Lieve groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Bert,

    Weliswaar een tikkeltje een triest verhaal met die bomenkap. maar ik kan het me best voorstellen dat je er wanhopig, moedeloos en zelfs kwaad van wordt. Ik zie het hier in de omgeving ook regelmatig, er zitten van die hansworsten beleid te maken die totaal geen verstand van natuur hebben. Maar.... ondanks datlaat je hier toch wel een prachtige serie zien met een aantal zeer bijzondere soorten. De braamsluiper en de spotvogel zie je niet iedere dag en de wielewaal is natuurlijk een soort waar ieder vogelliefhebbershart sneller van gaat kloppen. Maar goed dat je de P1000 bij je had, daar kun je nog eens mee inzoomen. De wielewwal staat al zeer lang op mijn wensenlijstje en ik denk dat hij daar voorlopig ook nog wel op zal blijven. Zag hem wel diverse malen, maar kon hem nog nooit fotograferen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hi Bert , Beautiful post great images !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige fotos. Ze zijn dan al vroeg terug uit Afrika. Hier zie je soms de grasmus maar dan in de lente. Jammer die bomenkap.

    BeantwoordenVerwijderen