zaterdag 30 oktober 2021

Swinhoes en Pallas Boszanger


Een aantal weken terug naar de Maasvlakte gegaan voor een zeer zeldzame soort die daar gezien was, de Swinhoes Boszanger. Een dwaalgast hier in Nederland die normaal gesproken vanuit het broedgebied in zuid Siberië naar zuidoost Azië trekt om te overwinteren. Hoe zou zo'n klein vogeltje toch hier terecht zijn gekomen? Hopeloos verdwaald dus eigenlijk. Dit stukje Maasvlakte trekt in het najaar altijd wel verdwaalde zeldzame soorten aan. Hier zag ik eerder de Daurische Klauwier en de Pallas Boszanger. Die laatste laat ik ook hier in dit blog zien.

Swinhoes Boszanger - Phylloscopus plumbeitarsus

 Deze Swinhoes Boszanger lijkt eigenlijk vrijwel op de Noordse Boszanger en Grauwe Fitis, sla er maar eens de afbeeldingen op na in een vogelgids. Het zijn minieme verschillen die alleen de echte deskundigen waarschijnlijk meteen kunnen onderscheiden. Als ze daar hadden gezegd dat het een Grauwe Fitis was had ik het ook geloofd. Zelfs in een Bladkoning zou ik zijn getrapt.
Het kleine vogeltje is actief aan het foerageren en vangt regelmatig rupsjes in de duindoorns, en zo af en toe laat deze zich graag mooi bekijken en fotograferen.
Een dag later wordt de Swinhoes niet meer gezien en lijkt verdwenen, hopelijk weer terug op de goede koers.

Swinhoes Boszanger - Phylloscopus plumbeitarsus

Swinhoes Boszanger - Phylloscopus plumbeitarsus


Swinhoes Boszanger - Phylloscopus plumbeitarsus


Het stukje Maasvlakte waar al zoveel zeldzame soorten door de jaren heen zijn gezien.

Op letterlijk een steenworp afstand van de plek waar de Swinhoes zich bevond, was er vorig jaar november een Pallas Boszanger te zien. Met deze foto's had ik nog niets gedaan dus plaats ik ze hier in het Swinhoes blog.

Pallas Boszanger - Phylloscopus proregulus

Pallas Boszanger - Phylloscopus proregulus

De Pallas Boszanger hoort ook normaal in het zuidoosten van Azië te overwinteren en heeft dus ook een verkeerde afslag genomen waardoor het hier op de Maasvlakte terecht was gekomen. Dit kleine vogeltje wat maar iets groter is dan het Goudhaantje liet zich toen ook geweldig bekijken.

Pallas Boszanger - Phylloscopus proregulus

Pallas Boszanger - Phylloscopus proregulus

Pallas Boszanger - Phylloscopus proregulus

bedankt voor het bekijken van dit blog en voor het plaatsen van een eventuele reactie.

7 opmerkingen:

  1. Hoi Bert.
    Wat 'n geluk dat jij hem voor je lens hebt gekregen ondanks het tegenlicht.
    De Pallas Boszanger is ook top die zou ik ook weleens ontmoeten. Er is daar altijd wat te beleven. Heb weer genoten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Bert,
    Wat een mooie en bijzondere foto's!! Prachtig deze vogels.
    Buiten alle containerterminals zijn er natuurlijk ook hele mooie plekjes van de natuur waar je nog allerlei mooie vogels kunt zien. Dat laat jij hier ook wel even zien. Super mooi!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Bert,

    Een heel bijzonder plekje daar op de Maasvlakte, ik zag het allemaal voorbij komen op waarneming.nl. Eigenlijk is het niet eens zo bijzonder dat ze daar terecht komen, het is een vooruit geschoven plek in zee waar vogels na een vermoeiende tocht over zee uitgeput terecht komen. Dat zie je ook in West-Kapelle en ook in de tuintjes op Texel. Heel fijn als je dan als vogelliefhebber/natuurfotograaf lekker dicht bij zo'n plekje woont. Je hebt je kansen prima gepakt Bert, vooral die Swinhoes is prachtig en wat me dan opvalt is dat hij diep in de herfst nog zingt. Ik vraag me trouwens ook wel eens af hoe die zgn. echte kenners zo zeker weten dat het een bepaalde soort is, immers de zang die dan vaak toch kenmerkend is heb je dan ook nog nooit eerder gehoord of het moet op internet zijn. Mooie toevoeging aan je portfolio deze soorten.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Bert,
    wat een bijzondere ervaring om deze boszanger te spotten en ook nog te kunnen vastleggen. Menig fotograaf zal jaloers op je zijn :-) Mijn "makke" is dat ik nooit op waarnemingen kijk 🙈 en dat zou ik dus eigenlijk wel moeten doen.
    Het zijn best wel kleine vogeltjes dus net als wat Ad zegt: Je moet een goeie vogelaar zijn om te zien dat je iets bijzonders voor je lens hebt :-))))

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Bert, wat een prachtige fotos. Wij waren er de zondag toevallig maar ik heb geen poging gedaan om ze te spotten. Ik wist wel dat ze er zaten en ook groepen fotografen gezien. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Bert, je blog was me bijna ontgaan... Mooie serie van twee supersoorten. Altijd leuk om vogels te zien die je nog nooit eerder zag. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen