vrijdag 25 november 2016

Oriolus oriolus - de jonge Wielewaal

In juli had ik het geluk om een jonge Wielewaal te ontdekken in de Broekpolder.
Ik zag eerst een vrouwtje Wielewaal overvliegen en landen in een kale boom.
Turend door de verrekijker zag ik dat in diezelfde boom ook een uitgevlogen jonge Wielewaal zat.
Moeders kwam haar jong voeren.

De jonge Wielewaal


Ondertussen was ook een andere vogelaar erbij gekomen en stonden we te kijken naar dit spektakel.

Moeders met haar jong - zelfs in een kale boom zie je de Wielewalen haast niet.

Moeder houd haar jong in de gaten.


Wielewaal ♀ Oriolus oriolus - Broekpolder

Later in deze maand zag ik nog een jonge Wielewaal in de Broekpolder. Stond alleen vol in tegenlicht naar hem te kijken. De foto's lieten vrijwel alleen een silhouet zien. kon ze een beetje
bijwerken.

Wielewaal juveniel - Oriolus oriolus - Broekpolder




Tegen het einde van augustus zag ik opnieuw een jonge Wielewaal in de Broekpolder.
In dezelfde boom als die van een paar weken geleden en jammer genoeg opnieuw met tegenlicht.
Maar het blijft harstikke mooi om een Wielewaal te zien.
Het laatste exemplaar van het seizoen, de meeste waren al onderweg naar Afrika.

Wielewaal juveniel - Oriolus oriolus - Broekpolder




Hier nog een aantal foto's gemaakt in juli.
regenwulp - Numenius phaeopus - Brouwersdam

Dodaars - Tachybaptus ruficollis - met jongen - Broekpolder

Rietgors - ♂ Emberiza schoeniclus - Rietputten

Grutto - Limosa Limosa - Rietputten

De tweede Grutto van rechts op de foto hierboven draagt ringen. Nadat ik deze had ingediend kreeg ik het onderstaande overzichtje.



Torenvalk ♀ - Falco tinnunculus - Broekpolder

Fuut - Podiceps cristatus - de Lier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten