donderdag 24 november 2016

Kraamkamers lang de Vlaardingse Vaart

  
In mei ontdekte ik een broedende Ransuil langs de Vlaardingse Vaart.
Een gave ontdekking, zo vaak zie ik niet een uil, en al helemaal niet op een nest.
Maar daar bleef het niet bij want een paar weken later ontdekte Wilma een Sperwernest op
een steenworp afstand van het Ransuilennest. Tussendoor had ik ook nog het nest van een
Grote Bonte Specht gevonden. Drie nesten zo vlak bij elkaar langs de Vlaardingse Vaart.
Op 5 juni werd er een mudrun georganiseerd in de Broekpolder. Een klimtoestel stond gevaarlijk dicht bij de nestboom van de Ransuil. Lekker handig zeg zo in het broedseizoen, maar gelukkig had de Ransuil geen boodschap aan ruim 600 mudrunners.

Ransuil - Asio otus - Vlaardingse Vaart

Sperwer - Accipiter nisus - Vlaardingse Vaart

Grote Bonte Specht - Dendrocopos major - Vlaardingse Vaart

Ik weet dat je met nestfotografie heel voorzichtig moet zijn. Je moet er niet aan denken dat het nest
door jou schuld wordt verlaten. Met mijn Nikon p900 kon ik ver inzoomen en koos ik een standpunt
waar de vogels mij vrijwel niet konden zien om verstoring uit te sluiten.





Op 19 juni zag ik een jonge Ransuil bij moeders in het nest zitten. Wilma melde later dat ze er twee
had gezien.





Ook de Sperwers hadden ondertussen kuikens.


Ik dacht even dat het Sperwernest door iets of iemand was leeggehaald, maar dit was een misverstand.
Het startte wel een enorme discussie op de Vlaardingse appgroep. Nogmaals sorry hiervoor.


De Ransuilen Kuikens
                                                                 

In de nacht van 22 op 23 juni brak er een enorm noodweer los met onweer, heel veel regen en hagel.
In de middag daarop zag ik dat het Ransuilen nest geheel verlaten was, Zowel de kuikens en de moeder Ransuil waren nergens te zien. Ik heb geen idee of de kuikens het noodweer hebben overleefd, ik heb ze niet meer gezien.

De Sperwers hadden het noodweer overleefd

Moeders houd de wacht


Drie weken later zijn de jonge Sperwers gegroeid als kool en gaan al uit het nest.







Niet veel later zijn de Sperwers uitgevlogen en zullen hun weg vinden in de Broekpolder.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten