donderdag 1 december 2016

De Tapuiten van de Maasvlakte

In de maand september werden er steeds meer Tapuiten waargenomen en vooral in de kustgebieden.
De Tapuit is deze maand op doortrek en dus ook op de Maasvlakte te zien. Een mooie vogel die ik
graag goed op de foto wil.

Tapuit - Oenanthe oenanthe - Maasvlakte

Maar eerst een tussenstop bij het zogeheten Specie depot op de Maasvlakte. Daar was op 20 september de Rosse Waaierstaart gezien, een zeer zeldzame vogel voor Nederland en deze was nog
steeds aanwezig.
Ik zie de Waaierstaart al heel snel zitten en nog dichtbij ook. Snel een paar foto's maken.

Rosse Waaierstaart - Cercotrichas galactotes - Maasvlakte


Als de Waaierstaart dan opvliegt en op het hek gaat zitten (dat had een mooie foto geweest) kan een
groot deel van de aanwezigen zich niet beheersen en rennen op de vogel af die er dan ook prompt vandoor gaat. Ik ben er dan ook meteen klaar mee. De Rosse Waaierstaart is overigens later wel weer teruggekomen. 

Dus op naar de Tapuiten.

Lopend over de Nieuwe Stuifdijk zie ik al snel een aantal Tapuiten op de grond rondscharrelen.
Het wordt helemaal leuk als een Tapuit er op de blokken van de dijk een aantal keer mooi voor gaat staan.
Tapuit - Oenanthe oenanthe - Maasvlakte
Ik kan ze op redelijke afstand benaderen, prachtige vogels.

Tapuit - Oenanthe oenanthe - Maasvlakte
Met op de foto een zeer zeldzame Rosse Waaierstaart en die mooie Tapuiten ga ik weer richting huis. Een mooie middag op de Maasvlakte.

Hier nog een aantal foto's van de maand augustus - september

Paapje - Saxicola rubetra - Rietputten

Boerenzwaluw - Hirundo rustica - Nieuwendijk

Watersnip - Gallinago gallinago - met Kemphaan - Philomachus pugnax - Tiengemeten



Lepelaar - Platalea leucorodia - Tiengemeten

Brandgans - Branta leucopsis - Tiengemeten

Zwarte Kraai - Corvus corone - Vlaardingse Vaart

Koereiger - Bubulcus ibis - Polder Schieveen
Deze doet zijn naam eer aan.

Gestreepte Strandloper - Calidris melanotos - Groene Jonker

Dodaars - Tachybaptus ruficollis - Broekpolder

Gekraagde Roodstaart ♀ - Phoenicurus phoenicurus - Maasvlakte

Krooneend - Netta rufina - Broekpolder



1 opmerking:

  1. Ook hier zie ik een mooie varia aan watervogels.
    De kemphaan en snip zijn heel fraai. Ik heb zelf weinig tapuiten gezien maar jij zag er vele. Die Rosse Waaierstaart is echt een mooitje zeg!! Echt super dat je die kon platen.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen